Bataatin terveysvaikutukset

  • Sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka suojaavat sydänsairauksilta, aivoverenkiertohäiriöiltä, syövältä ja ennaltaehkäisevät Alzheimeria.
  • Yksi kolmesta parhaasta kaliumin lähteestä
  • Verensokerin tasoa tasoittava matala glykeeminen indeksi
  • Rasvaton ja kolesteroliton
  • Runsaskuituinen
Ravintoarvot:
Energiaa 85 kcal
Rasvaa 0 g
Hiilihydraatteja 20,2 g
Proteiinia 1,6 g
C-vitamiinia 2,4 mg
E-vitamiinia 0,2 mg
A-vitamiinia 14,190 µg
Kalsiumia 30 mg
Magnesiumia 25 mg
Rautaa 0,6 mg
Kaliumia 337 mg

 

 

Süßkartoffel Schweden/Dänemark

Näin yhdistät bataatin ravintoosi:

  • Pakkaa paistettu bataatti välipalaksi mukaan. Vaniljajogurtti- tai kanelinen omenasosekuorrutus kruunaa herkun.
  • Lisää muutamia kuutioita lempismoothieesi.
  • Bataatti korvaa lähes joka reseptissä tavalliset perunat tai jopa omenan.
Süßkartoffel Schweden/Dänemark

Bataatti sopii myös diabeetikoille!

Makeus hämää. Bataatti sopii hyvin myös diabeetikolle. Tämä on voitu osoittaa Delia Hammockin (M.S.) tutkimuksessa. Diabeetikon ruokavaliota noudattavat hyötyvät bataatin terveysvaikutteisista ainesosista, kuten kuiduista, beetakaroteenista, C-vitamiinista, kaliumista, magnesiumista ja lukuisista toissijaisista kasvisaineista, joista monilla on antioksidanttisilla vaikutuksia.

Diabeetikon on noudatettava hiilihydraatteja sisältävässä ruokavaliossa matalaa glykeemistä indeksiä, jonka elimistö hajottaa korkean glykeemisen indeksin sijaan hitaasti ja näin verensokeri- ja insuliinitaso pysyvät tasaisempina. Kuorimattomana keitetyn tai raakana nautitun (esim. salaatit) bataatin glykeeminen indeksi vaihtelee matalasta kohtalaiseen. Kuorittujen, keitettyjen bataattien glykeeminen indeksi on 63 – 66 eli kohtalainen. Näin bataatin glykeeminen indeksi on matalampi kuin monilla muilla tärkkelyspitoisilla ruoka-aineilla, kuten esimerkiksi perunamuusilla tai täysjyväleivällä.

Süßkartoffel Schweden/Dänemark
Diese Webseite nutzt Google Analytics. Möchtest du nicht weiter getrackt werden, Klicke hier.