Terveys | North Carolina Sweet Potatoes

Bataatin terveysvaikutukset

  • Sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka suojaavat sydänsairauksilta, aivoverenkiertohäiriöiltä, syövältä ja ennaltaehkäisevät Alzheimeria.
  • Yksi kolmesta parhaasta kaliumin lähteestä
  • Verensokerin tasoa tasoittava matala glykeeminen indeksi
  • Rasvaton ja kolesteroliton
  • Runsaskuituinen
Ravintoarvot:
Energiaa 85 kcal
Rasvaa 0 g
Hiilihydraatteja 20,2 g
Proteiinia 1,6 g
C-vitamiinia 2,4 mg
E-vitamiinia 0,2 mg
A-vitamiinia 14,190 µg
Kalsiumia 30 mg
Magnesiumia 25 mg
Rautaa 0,6 mg
Kaliumia 337 mg

 

 

North Carolina Sweet Potatoes

Näin yhdistät bataatin ravintoosi:

  • Pakkaa paistettu bataatti välipalaksi mukaan. Vaniljajogurtti- tai kanelinen omenasosekuorrutus kruunaa herkun.
  • Lisää muutamia kuutioita lempismoothieesi.
  • Bataatti korvaa lähes joka reseptissä tavalliset perunat tai jopa omenan.
North Carolina Sweet Potatoes

Bataatti sopii myös diabeetikoille!

Makeus hämää. Bataatti sopii hyvin myös diabeetikolle. Tämä on voitu osoittaa Delia Hammockin (M.S.) tutkimuksessa. Diabeetikon ruokavaliota noudattavat hyötyvät bataatin terveysvaikutteisista ainesosista, kuten kuiduista, beetakaroteenista, C-vitamiinista, kaliumista, magnesiumista ja lukuisista toissijaisista kasvisaineista, joista monilla on antioksidanttisilla vaikutuksia.

Diabeetikon on noudatettava hiilihydraatteja sisältävässä ruokavaliossa matalaa glykeemistä indeksiä, jonka elimistö hajottaa korkean glykeemisen indeksin sijaan hitaasti ja näin verensokeri- ja insuliinitaso pysyvät tasaisempina. Kuorimattomana keitetyn tai raakana nautitun (esim. salaatit) bataatin glykeeminen indeksi vaihtelee matalasta kohtalaiseen. Kuorittujen, keitettyjen bataattien glykeeminen indeksi on 63 – 66 eli kohtalainen. Näin bataatin glykeeminen indeksi on matalampi kuin monilla muilla tärkkelyspitoisilla ruoka-aineilla, kuten esimerkiksi perunamuusilla tai täysjyväleivällä.

North Carolina Sweet Potatoes